Вітаю Вас, Гість
Головна » 2018 » Лютий » 19 » ЧАС ВЕЛИКОГО ПОСТУ
11:08
ЧАС ВЕЛИКОГО ПОСТУ

"Піст породжує пророків, зміцнює сильних;

піст робить мудрими законодавців,

він – добра охорона душі, щирий приятель тіла,

зброя для хоробрих, учитель подвижників.

Він захищає від спокус, готує до благочестя,

помічник стриманости, творець розсудливости.

Під час війни він надихає до мужности,

у мирі навчає спокою..."- св. Василій Великий

 

Свята Церква розпочинає час Великого посту. Великим цей піст названо не лише з огляду на тривалість, але й на строгість посту та велике духовне значення. Духовне значення посту полягає у смиренні перед Богом, у покаянні за вчинені гріхи, у наближенні до Бога. Певно, що стримування від певних видів страв і розваг не є самоціллю у пості, але в жодному разі не можемо відкидати необхідність такої стриманості, оскільки вона навчає нас приборкувати пристрасті і стримуватися від гріхів і пожадань.

Саме тому у нашій літургійній традиції піст названо «благодатною порою стриманости»: «Вступімо радісно в цю благодатну пору стриманости, і просвітімось промінням святих заповідей Христа Бога нашого: світлістю любови, осяйністю молитви, ясністю чистоти і силою витривалости в доброму, щоб, зодягнені у світло, дійшли ми на третій день до святого Воскресіння, що опромінює світ нетлінністю» .

Із проповіді святого Василія Великого про піст:. "...Сказано: Засурміть у ріг, як новий місяць зійде у небі, у світлий день свята нашого (Пс. 80, 4). Таким є веління пророка. Для нас же гучніше за всі сурми й солодше від усіх музичних інструментів звучать слова Святого Письма, що сповіщають свято, яке передує цим дням. Бо ж про благодать посту дізналися від Ісаї, котрий не приймав юдейської традиції посту, але навчав нас посту істинного: Не задля чвар і суперечок треба постити, але скинь пута неправедности (Іс. 58, 4-6). Про це каже й Господь: Не будьте сумні, а ти, коли постиш, намасти свою голову, і лице своє вмий (Мт. 6, 16-17). Отож, добре засвоївши науку, не будемо сумувати в прийдешні дні, але з радістю зустрінемо їх, як належить святим.

Жоден слабкодухий вінця не отримає, а засмучений – перемоги. Не сумуй, коли тебе лікують. Нерозумно замість того, щоб радіти зціленню, страждати через зміну способу харчування й виказувати, що більшою насолодою є вдоволення забаганок шлунку, аніж турбота про душу. Бо ж насичення – втіха для шлунку, а піст – для душі. Радій, що Цілитель дав тобі ліки від гріха. Подібно до того, як глистів, що знайшли оселю в нутрощах дитини, знищують гіркими ліками, так і гріх, що оселився в глибинах душі, витравлюють постом, але постом справжнім, гідним такої назви...."

Великий Канон Андрея Критського

У перший тиждень Великого посту (з понеділка по четвер), а також у четвер (зазвичай береться у середу ввечері) п’ятого тижня посту служиться Великий Канон Андрея Критського. Цей канон називаємо також покаянним, оскільки саме тема покаяння у ньому домінує. Автор Канону, архиєпископ Криту, Андрей, уклав Канон на основі текстів Святого Письма Старого і Нового Завіту, які представляють правдивий образ покаяння, смирення і віри. Канон написаний у формі наче звертання до власної душі зі спонукою до глибокого покаяння за гріхи і щирого привернення до Бога. Під час канону здійснюємо також поклони на знак каяття і смирення перед Богом. «Душе моя, душе моя, пробудись, чому спиш? Кінець наближається – затривожишся. Встань бо, нехай помилує тебе Христос, що всюди є і все наповняє», – співаємо у зверненні до самих себе на Великому каноні.

Катехизм УГКЦ «Христос – наша Пасха» про піст і милостиню:

Давні християни постили, наслідуючи сорокаденний піст Христа, під час якого Він боровся проти спокус диявола та переміг їх. Піст як спосіб духовної боротьби розвинуло чернецтво, бачачи в ньому засіб осягнення чистоти серця. Піст охоплює всю людину: тіло – через стриманість у їжі та питті, душу – через стриманість від пристрастей. Святий Йоан Золотоустий навчає: «Ти не їси м’яса? Не споживай нескромностей своїми очима. Нехай постить і слух; а піст слуху в тому, щоб не приймати лихослів’я та наклепів. Нехай і язик постить від сквернослів’я і лайки… Яка користь, коли ми стримуємося від споживання птиці й риби, а братів угризаємо та пожираємо?» (786).

Піст нерозривно пов’язаний з милостинею. «У день, коли постиш, споживай лише хліб та воду. А те, що ти звичайно споживав би, маєш віддати вдові, сироті чи потребуючому. Таким чином ти мусиш самому собі в чомусь відмовити, щоби з твоєї відмови хтось інший отримав користь, щоб наситився й помолився за тебе Господеві» Милостиня як вияв любові до ближнього є наслідуванням самого Бога, Який першим виявив Своє милосердя до людини (787).

Партикулярне право (канон 115 § 2) Української Греко-Католицької Церкви накладає на всіх вірних наступні обов’язки в часі Великого посту:

1) у перший день Великого посту і Страсну п’ятницю – суворий піст, тобто слід утримуватися від вживання м’ясних і молочних продуктів та яєць, а також страв, які містять ці продукти;

2) у перший тиждень Великого посту і впродовж усіх днів Страсного тижня потрібно утримуватися від споживання м’ясних продуктів і страв;

3) у понеділок, середу та п’ятницю інших тижнів Великого посту слід утриматися від споживання м’ясних продуктів і страв; у вівторок та четвер дозволено всі види їжі.

Пункт 3 § 6 кан. 115 перераховує осіб, які не мають обов’язку постити: від будь-якого обов’язку посту звільняються: діти до 14 років та особи, яким виповнилося 60 років; важкохворі; вагітні; матері після пологів і ті, що годують груддю; ті, що подорожують (якщо час подорожі перевищує вісім годин); ті, що важко працюють; ті, що харчуються зі столу інших; убогі, котрі живуть з милостині.

У § 5 кан. 115 говориться про те, що у всі дні посту та періоди загальниць вірні зобов’язані утриматися від організації та участі в гучних забавах, весіллях, танцях, розвагах та інших подібних заходах.

 

​​​​​​У статті використано матеріал сайту парафії святих Сергія і Вакха у Римі

Переглядів: 384 | Додав: Vadum | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

УГКЦ Храм Свв. Володимира і Ольги © 2018